Starea presei: intre online, print si ziaristul social media

Instabilitatea politica, criza economica, lipsa de viziune in ceea ce priveste fiscalitatea sunt probleme tot mai evidente in societatea romaneasca contemporana. Toate aceste probleme se reflecta intr-un mod sau altul si in mass media si implicit in calitatea jurnalismului din Romania.

O scurta si superficiala „radiografie” a presei romanesti (mai 2013 )

Asistam in continuare la inchiderea unor ziare, atat centrale cat si locale, lupte interne– si nu numai- pentru detinerea unei televiziuni care ne prezinta REALITATEA.ziar-vs-laptop

Lipsa resurselor financiare la un post TV care isi propune sa ne prezinte lumea de business: La  Money.ro  situatia este mai mult decat grava: Angajații sunt  neplătiți din februarie, conform Paginademedia, iar in acest moment transmit reluari cu un echipament amplasat intr-o alta aripa a cladirii.

Victor Ciutacu, un realizator important pentru Antena 3 pana nu de mult, a semnat cu RTV la finele lunii martie, iar imediat dupa acest „eveniment” a inceput si scandalul cu Sorina Matei. Cei doi colegi au mai avut „conflicte” in trecut ce se vor finaliza se pare in instanta.

Situatia de la Jurnalul National la data de 10 mai ( 2013 ):

Numărul salariilor / drepturilor de autor restante la Jurnalul Național ar fi ajuns la semirotunda cifră cinci. Astfel s-a incheiat plata pentru munca prestată în decembrie 2012. Este vorba de redactorii care nu au fost afectați de restructurarea de la jumătatea lunii aprilie, conform blogului anonim de protest al ziaristilor de la jurnalul.

In acest context …cum putem avea pretentia de la  acesti oameni sa isi faca meseria la un nivel decent si in acelasi timp sa respecte deontologia profesionala ? Cititorii  nu mai au pretentii de la ei,  standardele minime ale acestei meserii nu mai sunt respectate, iar oamenii „buni” se reorienteaza. Putem asista la „jurnalismul de mana a doua”, facut de „suplinitori”…..astfel imi vine in minte paralela cu sistemul educational, acolo unde dascalii nu sunt respectati, nu sunt remunerati, iar la catedra sunt  „suplinitorii” care au gasit in invatamant un ultim job.

Presa „cainele de paza” al democratiei sau cainele „dresat” al falsei democratii ?

Expresia  ne aminteste de  rolul presei: acela de informare. Ne aminteste de puterea gandului transmis de la jurnalist la cititor printr-un editorial cu atitudine. Vocea poporului era auzita  prin intermediul mass mediei, iar regula celor 3 surse era „sfanta”. In schimb, in 2013, presa este asuprita de economic,  iar redactorul este tinut departe de etica prin intermediul ratelor pe care trebuie sa le plateasca la sfarsit de luna.

Intre presa quality si presa de „facebook” ….sau de ce a disparut increderea in presa ?

Singurele ziare care mai tiparesc inca un tiraj decent sunt cele de tip „tabloid”, acolo unde stirile se „fac” din comunicate de presa, se „fabrica” la telefon iar principala sursa de cancan este facebook-ul. Astfel avem de-a face cu un nou tip de jurnalist: de facebook. Acesta a dat „like” vedetelor si sta la panda …cine mai comenteaza, cine mai pune o poza…mare minune inventia asta  „facebook”.

In acest sens am o intrebare retorica: La ce mai sunt buni anii de facultate ? 

„Faptul ca in prezent nu mai exista acest segment  ( presa tip quality) e mai putin vina jurnalistilor, cat este a proprietarilor trusturilor de presa si a mediului politic, pentru ca majoritatea trusturilor de presa au clare preferinte politice. In plus, este si o chestiune economica, pentru ca lumea consuma cancan-uri, senzatie, circ si mai putina analiza politica”, a declarat Marius Ursache( chief creative officer Grapefruit ) pentru DailyBusiness.ro.

Care este viitorul presei ?disparritia ziarelor

Asa cum spuneam anterior, jurnalistii „buni” s-au reorientat; unii catre alte joburi, iar altii si-au deschis bloguri. Unii au ales sa aiba un blog personal, iar altii au lansat site-uri de stiri pe platforme de blog. In acest context putem trage cateva concluzii:

– Jurnalistii se adapteaza consumului de media ( majoritatea persoanelor active citesc presa online, folosind pc-ul, laptop-ul, tableta si tot mai des telefonul mobil )

– Si-au propus sa  recastige increderea cititorilor prin publicatii cu stiri „serioase”  si se „straduiesc” sa respecte regulile unei documentari „ca la carte”.

– Prin aceste noi proiecte media, jurnalistii isi propun sa se pozitioneze in fata cititorilor ca fiind „independenti”, sa se „dezica” de trusturile de presa. Deja multi cetateni au inteles ca aceste trusturi au influente clare, iar prin aceasta strategie site-urile noi de stiri incearca sa castige un capital de imagine suficient de consisent cat sa le aduca un numar costant de accesari/vizualizari.

Televiziunea Online si Radioul Online

Daca jurnalistii din presa scrisa s-au orientat catre site-uri de stiri independente,  cei din radio si tv nu au alternative viabile. In prezent niciun post de radio online – din cate stiu eu – nu a reusit sa atraga surse de finantare pe masura eforturilor depuse ( din publicitate ) iar in ceea ce priveste televiziunea online situatia e si mai clara; publicul nu este -inca – pregatit pentru acest pas, fapt evidentiat si de succesul redus al acestor productii. In schimb youtube-ul a devenit o sursa valoroasa pentru televiziunea clasica, fiind preluate constant materiale video postate pe acest site si difuzate la tv. foto:mexicanadecomunicacion.com.mx

Un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *