Daca in urma cu trei zeci de ani ambalarea produselor si folosirea unor masini de ambalat nu reprezenta o prioritate pentru producatori, iata ca astazi trebuie sa respectam norme de calitate si igiena mult mai stricte.
Imi amintesc ca pe vremea lui Nea Nicu, mai totul venea vrac. Alimentara din colt reprezenta supermarketul de astazi, iar pliantele erau reprezentate de informatia strazii si de vorba clasica: „a bagat pui la alimentara„. Majoritatea ambalajelor erau refolosite. Acest aspect avea atat efecte pozitive cat si negative. La plusuri putem nota faptul ca nu aveam atata risipa de resurse, iar deseurile erau in cantitati mult mai mici. Pe de alta parte, consumatorii erau supusi unui risc mai mare de imbolnavire in cazul in care aceste ambalaje nu erau spalate, ingienizate la standarde ok.
Industria alimentara trebuie sa respecte mai mult decat oricine calitatea produselor, mediul in care se produc necesita o igienizare permanenta, retetele trebuie concepute in asa fel incat sa aduca un aport nutritiv, etc.
In realitate ce se intampla ? Avem uneori de-a face cu ambalarea produselor in spatii insalubre, ce sa mai vorbim de masini de ambalat performante ? Angajati la negru si produse ce dispar de pe piata in cateva luni si apar sub alt nume.
In luna decembrie, atunci cand se cumpara orice, oricand si de oriunde, autoritatile din Constanta au gasit zeci sau sute de produse expirate intr-un Hypermarket din oras:
”În spaţiul de depozitare se afla o cantitate de 26,54 de kilograme materie primă (merluciu, file somon, medalion somon, păstrav) cu etichete reprezentând data congelării 23 decembrie 2015, la care decongelarea s-a făcut în condiţii improprii (imersate în apă) ce a dus la deprecierea acestora, produsele având miros necorespunzător. Întreaga cantitate de preparate culinare şi materie primă – 140 de kilograme – a fost oprită de la comercializare. Astfel, a fost amendat cu 30.000 de lei şi s-a dispus oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficienţelor”. sursa: comunicatul CJPC Constanţa
Masini de ambalat, igiena si respectarea clientilor
Citind cazul relatat mai sus imi dau seama ca si in industria alimentara „la nivel mare” se poate orice. Dar cu ce rirsc ? Cu riscul imbolnavirii populatiei si cu riscul afectarii unui brand in care s-au investit sute de mii de euro sau chiar milioane. In consecinta, imi dau seama ca tehnologizarea ( sau retehnologizarea, dupa caz ) poate reprezenta primul pas catre construirea unei afaceri solide in timp. Calitatea produselor va reprezenta intr-un final elementul de diferentiere intre tine si concurenta, acest aspect contribuind la cresterea brandului in timp. Din acel moment trebuie sa ai mare grija la cum afecteaza actiunile tale produsele.
Ambalarea produselor; designul si succesul
Atunci cand vedem un produs pe raft primul contact pe care il avem cu acesta este in legatura cu modul in care se prezinta ambalajul si designul acestuia.
Ulterior luam contact cu gustul produsului ( dupa caz), calitatea, prospetimea sau ne punem intrebari in legatura cu oamenii care au muncit la el ( procesul de fabricatie, masini de ambalat, etc ). Contactul nostru este cu ambalajul. De aceea trebuie sa avem grija la designul produsului si la modalitatea de ambalare. Un echipament modern si masini de ambalat performante inseamna o investitie, dar poate reprezenta si un plus valoare pentru afacerea in cauza.
foto: imgkid.com